“In het oor projecteert de hele mens.“

dr. Paul Nogier (1908 - 1996)

Wat is ooracupunctuur:

Auriculotherapie (ooracupunctuur / ooracupressuur) is een moderne, westerse manier van reflexzonetherapie. De therapie is ruim een halve eeuw geleden ontwikkeld door Paul Nogier, een Franse neuroloog en niet zoals veel mensen denken in China. Een aantal mensen op zijn spreekuur had kleine littekens op hun oren. Toen hij hiernaar vroeg vertelden deze patiŽnten dat daar hun ischias (zenuwpijn in de rug) door was genezen. Iemand in de buurt maakte een spijker roodgloeiend en prikte hiermee in het oor waardoor de pijn verdween. Dr. Nogier ging zich hier verder in verdiepen. Eerst met een gloeiende spijker, later met gewone naalden en daarna met de beter te hanteren acupunctuurnaalden. Later bleek dat verhitten niet nodig was, koude naalden waren net zo effectief, zo niet effectiever. In Frankrijk is auriculotherapie uitgegroeid tot een internationaal erkende en wereldwijd gerespecteerde vorm van geneeskunde. Het wordt als vak gedoceerd aan de faculteit geneeskunde aan de universiteit van Parijs.

Oorreflexpunten:

Als je het oor goed bekijkt lijkt het op een omgekeerde foetus. Het oorlelletje is het hoofdje, de rand in het oor is het ruggetje en de kronkelige lijnen binnen in het oor, zijn het opgekrulde lijfje. Stukje bij beetje werd de hele landkaart van het oor ontdekt. Ook de organen zoals de longen, nieren, en weefsels zoals bijvoorbeeld bloedvaten en zenuwen zijn in het oor te vinden.

Hoe gaat het in zijn werk?

Oorspronkelijk werden de punten gezocht met een metalen stiftje waarmee het gehele oor werd afgetast op zoek naar pijnpunten op de oorschelp. Tegenwoordig werken veel therapeuten met een zogenaamde puntenzoeker welke de weerstand in het oor kan meten. De eigenlijke behandeling bestaat uit het prikkelen (met een naald of magneetje) van het gevonden acupunctuurpunt. In mijn praktijk maak ik meestal een combinatie van shiatsu en auriculotherapie. In het begin van het consult plaats ik vijf naaldjes op het oor en ga dan aan de slag met de shiatsu massage. Afhankelijk van de klachten plak ik soms ook verblijfsnaalden of magneetjes. De verblijfsnaalden of magneetjes blijven gemiddeld 3 weken in de oren zitten. Ooracupunctuur is prima te combineren met medicijnen en/of andere therapie zoals shiatsu, osteopathie, homeopathie, fysiotherapie etc.

Waneer helpt auriculotherapie?

• Burn-out, uitputting, slaapstoornissen
  • Depressie
  • Pijnklachten (spierpijn, hoofdpijn, fibromyalgie e.a.)
  • Klachten van rug, schouder nek en het gehele bewegingsapparaat
  • Allergie/eczeem bijvoorbeeld hooikoorts
  • Ondersteunend bij afvallen en stoppen met roken
  • Hormonale klachten
  • Spijsverteringsklachten
  • Emotionele disbalans zoals angsten en verdriet.
“De oorschelp is het reflexgebied van het centrale zenuwstelsel. Door acties op de oorschelp is men in staat veranderingen in het functioneren van het centrale zenuwstelsel te induceren“

Ton van Gelder (1943-2005)